Asiakastyytyväisyyskysely 2025: Kiitosta erityisesti kiinteistöpäälliköiden ja kauppakeskusjohdon toiminnasta


Asiakastyytyväisyys on Moodi Toimitilojen toiminnan keskiössä. Toteutimme syys-lokakuussa 2025 jo seitsemättä kertaa asiakastyytyväisyyskyselyn, jonka avulla keräsimme arvokasta tietoa toimitilojemme käyttäjäkokemuksesta. Kyselyn toteutti yhteistyökumppanimme Newsec.
Tänä vuonna saimme 71 vastausta 43 eri kiinteistöstä. Lisäksi kohdekohtaisissa tarkasteluissa hyödynnettiin soveltuvin osin Realidean toteuttamaa kauppakeskuskyselyä, johon osallistui 50 vastaajaa viidestä eri kauppakeskuksesta.
Vastaajat arvioivat kiinteistöjen ja niiden käyttöön liittyviä osa-alueita asteikolla 1–5. Tuloksia verrattiin sekä edellisiin vuosiin että Newsec Benchmark -vertailulukuun.
Tulokset paranivat viime vuodesta
Kyselyn kokonaistulokset jatkoivat nousuaan viime vuoteen verrattuna. Erityisen ilahduttavaa oli, että sekä kiinteistöpäälliköiden että kauppakeskusjohdon toimintaan oltiin tyytyväisempiä kuin aiempina vuosina. Kiinteistöpäälliköiden arvioinnit nousivat selvästi kaikilla osa-alueilla, ja kauppakeskusjohtamiseen liittyvät arvosanat kasvoivat merkittävästi. Etenkin palvelualttius ja reagointinopeus saivat kiitosta.
Kauppakeskuksissa nousua, liikekiinteistöissä pieniä notkahduksia
Kohdetyypeittäin tarkasteltuna erityisesti kauppakeskusten tulokset nousivat selvästi. Yhteiskuntakiinteistöissä pysyttiin vakaalla hyvällä tasolla, ja parannusta nähtiin muun muassa kiinteistöjen soveltuvuudessa käyttötarkoitukseen ja pysäköintipaikkojen riittävyydessä.
Liikekiinteistöissä havaittiin pientä laskua kiinteistön soveltuvuudessa, opastuksessa, sisäänkäynnin löydettävyydessä ja turvallisuudessa.
Olosuhteet ja kiinteistöpalvelut kehittyivät
Sisäolosuhteet, kuten sisäilma, valaistus ja akustiikka, arvioitiin viime vuotta paremmaksi. Lämpötilaan liittyvät arvioinnit heikkenivät hieman. Kokonaisuutena keskiarvo ylitti Newsec Benchmark -tason.
Myös kiinteistöhuollon palvelut ja huoltopyyntöjen käsittely kehittyivät myönteisesti, erityisesti liikekiinteistöissä ja kauppakeskuksissa. Sen sijaan yhteiskuntakiinteistöissä huoltopyyntöihin reagointi ja vikojen korjaukset arvioitiin heikommiksi kuin edellisvuonna.
Yleisten tilojen siisteys, kierrätys ja tiedottaminen saivat paremmat arviot kuin aiemmin, vaikka kierrätysmahdollisuudet koettiin yhteiskuntakiinteistöissä hieman heikentyneen.
Yhteydenpidossa omistajaan tai sen edustajaan koettiin tänä vuonna enemmän haasteita kuin aiemmin. Toisaalta Moodi Toimitilat sai paremmat arvosanat omistajana kuin edellisvuonna, ja tulokset ylittivät Newsecin vertailutason. Erityisesti asiantuntevuus nousi vastaajien palautteissa esiin.
Tulokset auttavat kehittämään toimintamme
Kiitämme lämpimästi kaikkia vastaajia kyselyyn käyttämästänne ajasta ja palautteestanne. Haluamme kehittää toimintaamme ja tunnistamaan käyttäjien erilaisia tarpeita. Käymme kaikki tulokset ja avoimet palautteet läpi yhdessä kumppaniemme kanssa.